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미 해군 차세대 줌왈트급 스텔스 구축함 취역 눈앞에

머린코341(mc341) 2015. 12. 10. 10:46

미 해군 차세대 줌왈트급 스텔스 구축함 취역 눈앞에
 
아태재균형전략에 따라 한국도 작전해역에 포함
구축함으로는 해군 사상 최대 … 내년 취역 앞두고 대양시험

 

(서울=연합뉴스) 김선한 기자 = 건조비만 4조 원이 넘게 투입된 미국의 차세대 줌왈트급 스텔스 구축함의 실전 배치가 임박했다.

 

디펜스뉴스, 미해군연구소(USNI) 등에 따르면 만재배수량이 1만6천t으로 현존 미국 구축함 가운데 최대인 줌왈트급 1호함(DDG-1000)이 7일(현지시간) 미 동부 메인주의 배스 조선소를 떠나 대서양으로 첫 대양시험에 나섰다.

 

지난 2013년 건조된 1호함의 이번 시험은 지난 10월에 있은 4일간의 시험에 이은 것으로 내년 취역에 앞서 사실상 마지막 시험이라고 션 스태클리 해군 차관보가 밝혔다.

 

미해군 차세대 줌왈트급 구축함(AP=연합뉴스DB)

 

미 해군 사상 최연소(49세) 참모총장을 역임한 엘로 줌왈트 제독의 이름을 딴 이 구축함은 기존 구축함 중에서 최대인 알레이버크급 이지스 구축함(만재배수량 9천t)보다 30m 더 길고, 높이도 32m나 된다.

 

특히 이 구축함은 연근해 목표는 물론이고 장거리 지상 공격형 포탄(LRLAP) 등을 185㎞까지 발사할 수 있는 AGS 155㎜ 함포와 57㎜ 함포, SM-6 함대공미사일, 토마호크 순항미사일 등을 갖춰 '항공모함 킬러'로도 불린다. 또 MH-60 중형 헬리콥터와 수직이착륙이 가능한 드론(무인기) 이착륙도 가능하다.

  

미국의 차세대 줌왈트급 스텔스 구축함의 포격 모형도<<위키피디아 제공>>

   

미 해군 차세대 줌왈트급 구축함(AP=연합뉴스DB)

  

웬만한 중순양함과 맞먹는 배수량에도 시간당 최고 30노트(55.5㎞)의 속도를 자랑하는 줌왈트급 구축함은 광역수색레이더와 사격통제레이더를 탑재하고 있으며 소형 어선으로 표시될 정도로 스텔스 능력을 갖췄다. 그러나 첨단 시스템 덕택에 승조원은 기존함보다 훨씬 적은 150명가량밖에 되지 않는다.

 

줌왈트급 구축함은 특히 웬만한 중형 도시 전체 공급량과 맞먹는 58㎿ 전력 생산이 가능하기 때문에 취역 2년 뒤인 오는 2018년부터는 AGS 155㎜ 함포 대신 전자기 레일건(electomagnetic rail gun)으로 교체할 예정이다. 이 레일건으로는 드론 격추도 가능하다.

 

애초 미국은 줌왈트급 구축함을 32척 건조해 실전 배치할 예정이었으나 건조비용이 엄청나 3척으로 축소했다. 실제로 줌월트급 구축함 두 척 건조비용으로는 니미츠급 항공모함을 능가할 정도다.

 

앞서 주한 미 해군사령부는 지난 6월 2일 '전략 다이제스트'란 책자를 통해 미국의 아태 지역 재균형 전략을 통해 줌왈트급 구축함, 연안전투함(LCS), MV-22 오스프리기, BMD(탄도미사일방어용) 구축함 2척 등을 배치할 것이라고 밝혔다.

 

[연합뉴스] 2015.12.08.

 

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US Navy’s largest destroyer takes to the sea

 

Super Advanced U.S. Navy DDG-1000 Zumwalt Stealth Destroyer Construction

 

 

BATH, Maine ? The largest destroyer ever built for the U.S. Navy headed out to sea for the first time Monday, departing from shipbuilder Bath Iron Works and carefully navigating the winding Kennebec River before reaching the open ocean where the ship will undergo sea trials.

 

More than 200 shipbuilders, sailors and residents gathered to watch as the futuristic 600-foot, 15,000-ton USS Zumwalt glided past Fort Popham, accompanied by tugboats.

 

Kelley Campana, a Bath Iron Works employee, said she had goose bumps and tears in her eyes.

 

 

 

“This is pretty exciting. It’s a great day to be a shipbuilder and to be an American,” she said. “It’s the first in its class. There’s never been anything like it. It looks like the future.”

 

Larry Harris, a retired Raytheon employee who worked on the ship, watched it depart from Bath.

“It’s as cool as can be. It’s nice to see it underway,” he said. “Hopefully, it will perform as advertised.”

  

 

 

Bath Iron Works will be testing the ship’s performance and making tweaks this winter. The goal is to deliver it to the Navy sometime next year.

 

“We are absolutely fired up to see Zumwalt get underway. For the crew and all those involved in designing, building, and readying this fantastic ship, this is a huge milestone,” the ship’s skipper, Navy Capt. James Kirk, said before the ship departed.

 

The ship has electric propulsion, new radar and sonar, powerful missiles and guns, and a stealthy design to reduce its radar signature. Advanced automation will allow the warship to operate with a much smaller crew size than current destroyers.

 

 

Mouzetta Zumwalt-Weathers Christened the guided-missile destroyer back in April of 2014. Because smashed bottles of champagne are awesome!

 

 

All of that innovation has led to construction delays and a growing price tag. The Zumwalt, the first of three ships in the class, will cost at least $4.4 billion.

 

The ship looks like nothing ever built at Bath Iron Works.

 

The inverse bow juts forward to slice through the waves. Sharp angles deflect enemy radar signals. Radar and antennas are hidden in a composite deckhouse.

  

 

 

The builder sea trials will answer any questions of seaworthiness for a ship that utilizes a type of hull associated with pre-dreadnought battleships from a century ago.

 

Critics say the “tumblehome” hull’s sloping shape makes it less stable than conventional hulls, but it contributes to the ship’s stealth and the Navy is confident in the design.

 

Eric Wertheim, author and editor of the U.S. Naval Institute’s “Guide to Combat Fleets of the World,” said there’s no question the integration of so many new systems from the electric drive to the tumblehome hull carries some level of risk.

 

Operational concerns, growing costs and fleet makeup led the Navy to truncate the 32-ship program to three ships, he said. With only three ships, the class of destroyers could become something of a technology demonstration project, he said.

  

 

The video below is an amazing time laps that shows what it takes to get a beast like this in the water.